Autor: Stanisław Heczko
Do każdego rodzaju skialpinizmu zalecamy stosowanie odpowiednich nart + butów i wiązań. Wiązania różnią się od siebie: konstrukcją, siłą wypięcia, wysokością buta nad nartą, możliwością regulacji długości, możliwością zastosowania skistopera czy harszli i wreszcie różnymi rozstawami otworów do montażu na szerokich lub wąskich nartach.
Rozwój wiązań skiturowych
Tradycja wiązań typu KANDAHAR jest kontynuowana wyłącznie w telemarkowych wiązaniach 75 mm
Ten oryginalny rodzaj wiązań przeszedł stopniową ewolucję od wykonanych ze skóry do wiązań telemarkowych 75 mm. Komfort chodzenia zależał od elastyczności buta, przypiętego do wiązania. Wiązanie nie zapewniało zbyt dobrej kontroli nart i nie przenosiło odpowiednio sił na krawędzie nart. Było też znacznie cięższe od nowoczesnych wiązań pinowych.

Wiązania typu KANDAHAR


"Climbing aid" - wsparcie pięty na strome podejścia, pojawiło się znacznie później, zob. zdjęcie. Współczesne wiązania telemarkowe Rottefella. Skistopper - zamiast automatycznego skistopera stosowano linki bezpieczeństwa. Ten rodzaj wiązań nie nadaje się najlepiej do jazdy po stromych zboczach.
Zdjęcie: - Climbing aid - linkę można regulować, aby łatwiej podchodzić - na zdjęciu dolnym po lewej stronie.
Wiązania szynowe - generalnie użytkowane w narciarstwie typu freeride. W skiturach to już raczej przeszłość.
Zaletą wiązań szynowych była możliwość zastosowania do dowolnego buta z przodem i piętą zgodną z normami dla butów zjazdowych. Jednoznaczna wadą duża waga.


Po lewej przykład ciężkiego, bardziej „zjazdowego” wiązania Tour Freeride MARKER DUKE, siła wyzwalania do Z 18, waga zestawu na jedną nartę ok.1400 g. Wiązanie to nadal ma swoje uzasadnienie do wymagających zjazdów, ale podchodzenie ze względu na ciężar nie jest przyjemne, dlatego nadają do użytku w niewielkiej odległości od górnej stacji wyciągu.
Po prawej nieco lżejsze wiązanie Tour All montain HAGAN Z01, siła zrywająca Z 12, waga kompletu na 1 nartę ok. 930 g. Jednak różnica wagi 600 g na stopę w porównaniu do odpowiednich wiązań PIN jest znaczna. Właśnie z tego powodu wiązania szynowe przegrały pojedynek z wiązaniami pinowymi.
Obecnie dla skiturów dominuje wiązania PIN
Jest to genialne rozwiązanie austriackiego inżyniera i wizjonera pana Fritza Barthela, który wynalazł oryginalny system wiązania PIN i opatentował ten system w 1984 roku. Doskonale zintegrował but jako „płytę” z wiązaniem skialpinistycznym.
Dla firmy HAGAN wiązania są produkowane przez jedną z najlepszych firm w tej dziedzinie - firmę ATK

Uwaga techniczna:
Moim zdaniem (jestem inżynierem :-)), znakomitą cechą wszystkich (fot. pięta RACE ULTRA) wiązań HAGAN, ATK, jest konstrukcja bocznego wypięcia. Dzięki specjalnemu rozwiązaniu technicznemu, but podczas zjazdu jest utrzymywany w niemal bezruchu. Dopiero wraz ze wzrostem obciążenia bocznego i osiągnięciu ustawionej siły wypięcia zostaje wypięty. Oryginalne, starsze rozwiązania nie mają tej cechy i wraz ze wzrostem obciążenia bocznego but porusza się na boki.
Stąd następujący wniosek, jeśli jeździsz na twardym, zamarzniętym śniegu, twój „wysiłek” włożony w skręt jest częściowo dewaluowany przez płynny ruch stopy w lewo/prawo. Dzięki rozwiązaniu ATK możesz jechać na 100% swoich możliwości. Wypróbuj tę funkcję na różnych wiązaniach i zdecyduj, które wiązanie Ci odpowiada, zgodnie z własnym osądem :-).
W miękkim śniegu/puchu, gdzie precyzyjna kontrola krawędzi nie jest tak ważna, ta wada nie jest aż tak odczuwalna.
Tour freeride - maksymalna radość z jazdy w dół


Oczekuje się, że wiązania Tour Freeride będą używane głównie w trybie zjazdowym. Oznacza to, że wiązania powinny być zaprojektowane i zwymiarowane z uwzględnieniem najlepszych możliwych właściwości zjazdowych, długiej żywotności, szerokiego, stabilnego połączenia z nartą i wygodnego prowadzenia. Waga nie jest w tym przypadku warunkiem decydującym.
Wiązania Tour Freeride powinny charakteryzować się większymi siłami wypięcia i dodatkowym wsparciem pięty w celu rozłożenia dużych sił podczas szybkiej jazdy. Zastosowano tu dodatkowe wsparcie pięty buta – SPACER, którego wysokość jest płynnie regulowana pomiędzy górną powierzchnią narty a podeszwą buta. Więcej informacji na temat SPACER znajdziesz poniżej.
Szersza podstawa, większy rozstaw otworów do mocowania śrub umożliwia montaż w szerokiej narcie. Zaletą tego rozwiązania jest mniejsze obciążenie śrub i materiału narty podczas jazdy na krawędzi w szybkim łuku na twardym śniegu. Im większa odległość od krawędzi szerokiej narty do śruby, tym większa jest siła oddziałująca na śrubę.
Kolejnym wyróżnikiem jest łatwa obsługa wiązań w różnym śniegu i różnych temperaturach, łatwość przełączania wiązania między podejściem a zjazdem (najlepiej bez wyjmowania buta z wiązania i możliwość ściągnięcia fok bez odpinania nart, oraz łatwą regulację wysokości poprzeczki do podchodzenia. Elementy montażowe harszli oraz skistopera są standardem dla tego typu wiązań.


ATK FREERIDER 14 - Tour Freeride
Doskonałe wiązanie spełniające wszystkie wymagania stawiane nowoczesnym wiązaniom Tour Freeride: niezawodne, łatwe w obsłudze z wieloma poziomami poprzeczki, wyposażone w skistoper, SPACER i uchwyt dla harszli, i wadze całkowitej 390 g/komplet na 1 nartę!
SPACER - obrazek na dole to integralna część wiązania
Szeroki rozstaw otworów przodu wiązań to świetne rozwiązanie dla szerokich nart o szerokości 90 - 120 mm. Regulowany przesuw pięty w zakresie 25 mm, Posiada zintegrowany system E.R.S, - Elastic Response System.
Innowacyjna konstrukcja tylnego ramienia bezpiecznika SKI/WALK automatycznie pozycjonuje czubek buta podczas zapinania i tym samym ułatwia mocowanie buta do wiązania – patrz. zdjęcie po lewej.
Siła wypięcia: Z 8 - 14 DIN
Skistoper: 90 - 120 mm
Zdjęcie - ruch boczny podkładki SPACER podczas wypięcia
Tour all mountain - skitury w swojej najbardziej oryginalnej formie, doskonale łączy narciarstwo i wspinaczkę zimową

W przypadku tych wiązań znajdujemy równowagę pomiędzy właściwościami zjazdowymi, komfortem obsługi i niską wagą. Ponieważ te wiązania przeznaczone są w 50% na podejście i 50% na zjazd.
Jeśli masz skistoper z tyłu, dobrze jest pamiętać podczas odpinania/przypinania nart lub fok aby narty Ci nie "uciekły" (zostaw przylepione foki lub pamiętaj o aktywacji skistopera).
Pamiętaj, że żaden skistoper nie zapewni 100% ochrony przed utratą nart. Jego skuteczność działania na twardym stoku o nachyleniu 45° jest mocno dyskusyjne.

HAGAN CORE 12 EVO - wiązania Tour All mountain
Najnowocześniejsze wiązanie spełniające wszystkie wymagania wiązania Tour All mountain: niezawodne, łatwe w obsłudze z wieloma poziomami ułatwiającymi podejście, wyposażone w tylny skistoper i uchwyt na harszle, wszystko przy wadze całkowitej 380 g / komplet na 1 nartę!
Szeroki rozstaw otworów przodu wiązań to świetne rozwiązanie dla szerokich nart o szerokości 80 - 120 mm. Regulowany przesuw pięty w zakresie 25 mm, Posiada zintegrowany system E.R.S, - Elastic Response System.
Innowacyjna konstrukcja tylnego ramienia bezpiecznika SKI/WALK automatycznie pozycjonuje czubek buta podczas zapinania i tym samym ułatwia mocowanie buta do wiązania – patrz. zdjęcie po lewej.
Siła wypięcia: Z 5 - 12 DIN
Skistoper: 90 - 120 mm
SPACER - zdjęcie poniżej nie jest częścią zestawu, ale można go kupić osobno i zamontować.

HAGAN PURE 10 - wiązanie Tour All mountain
Wysokiej jakości, proste wiązanie, które spełnia wszystkie wymagania wiązania Tour all mountain: niezawodne z kilkoma poziomami ułatwiającymi podejście, wyposażone w tylny skistoper i uchwyt na harszle, wszystko przy wadze całkowitej 280 g / komplet na 1 nartę!
Standardowy rozstaw otworów przodu wiązań nie jest odpowiedni dla bardzo szerokich nart. Wiązanie jest jest rekomendowane do nart o szerokości 75 - 95 mm. Regulowany przesuw pięty w zakresie 25 mm.
Siła wypięcia: Z 5 - 10 DIN
Skistoper: 75 - 120 mm
HAGAN PURE 8 - wiązanie Tour All mountain
Wysokiej jakości, proste wiązanie, które spełnia wszystkie wymagania wiązania Tour all mountain: niezawodne z kilkoma poziomami ułatwiającymi podejście, wyposażone w tylny skistoper i uchwyt na harszle, wszystko przy wadze całkowitej 280 g / komplet na 1 nartę!
Standardowy rozstaw otworów przodu wiązań nie jest odpowiedni dla bardzo szerokich nart. Wiązanie jest jest rekomendowane do nart o szerokości 75 - 95 mm. Regulowany przesuw pięty w zakresie 25 mm.
Siła wypięcia: Z 3 - 8 DIN
Skistoper: 75 - 97 mm
Tour Pro - szybko i lekko - RACE, SPEED Touring - zawody, trening, minimalna waga sprzętu, maksymalna moc w górę a w dół tak szybko, jak to możliwe

Wiązania te charakteryzują się minimalną wagą. Konstrukcje wiązań są bez wbudowanego skistopera i uchwytu na harszle. Jeśli masz doświadczenie i poruszasz się lekko, możesz również przejść przez trudniejszy teren bez używania harszli z pomocą silnych mięśni rąk, ale pamiętaj to Ty ponosisz konsekwencje ewentualnego ześlizgnięcia się.
Zwykle, jeśli nie dasz rady podejść na krawędziach nart do wspinaczki wykorzystasz raki a narty przypniesz do plecaka. Dobrze jest przewidzieć taką sytuację wcześniej, i znaleźć bezpieczne miejsce, aby zdjąć narty i założyć raki. Pamiętaj jeśli zdejmiesz nartę z ostrą krawędzią w stromym, zamarzniętym terenie, natychmiast stracisz jeden punkt podparcia. Rozwiązaniem jest użycie czekana do asekuracji.
HAGAN ULTRA WORLD CUP wiązania Tour Pro
Topowe, super lekkie, minimalistyczne i niezawodne wiązanie odpowiednie na zawody SKIMO i SPEED TOURING firmy Hagan. Łatwa obsługa i półautomatyczne zabezpieczenie przodu. Możliwość doposażenia w uchwyt na harszle i płytkę ze skistoperem lub lonżę bezpieczeństwa LEASH.
Ekstremalnie niska waga 110 g / 1 komplet na 1 nartę
Siła wypięcia: w poziomie Z=8 w pionie Z=9.
Na tych wiązaniach startuje czeska czołówka - Michal Štantejský - wielokrotny zwycięzca Pucharu Czech, Pucharu Europy Środkowej, Tereza Rudolfová, Honza Hepnar, Honza Pochobradský i inni.
ATK TROFEO wiązanie Tour Pro
Bardzo lekkie, proste i niezawodne wiązanie odpowiednie do zawodów SKIMO i SPEED TOURING od ATK. Łatwa obsługa i półautomatyczne zabezpieczenie przodu. Możliwość doposażenia w uchwyt na harszle i płytkę ze skistoperem lub lonżę bezpieczeństwa LEASH. W przeciwieństwie do wiązań ULTRA WORLD CUP nie jest tak lekkie/frezowane we wszystkich możliwych miejscach.
Siła wypięcia: Z 4, 6, 8, 10 bez możliwości płynnej regulacji
Waga 145 g / 1 komplet na 1 nartę!
HAGAN X-TRACE PIVOT - wiązanie Tour Special
Jeśli Twoim celem jest wędrówka po niekończących się i niezbyt stromych równinach, to wiązanie jest dla Ciebie. Może być używane z szeroką gamą butów z miękką podeszwą. Jednak chyba najbardziej optymalne są klasyczne buty turystyczne.


Tour Junior - wiązania dla dzieci

Jest to bardzo fajne gdy możemy pokazać naszym najmłodszym, jak wygląda nasz sposób życia, który kochamy. Jestem przekonany, że te doświadczenia dadzą im wiele inspiracji w dalszych latach, począwszy od silnej woli i wewnętrznej energii do osiągania ambitnych celów po regenerację od trosk zawodowych czy życiowych problemów. Nie można też zapominać o doświadczeniu jakie dają podróże, poznawanie innych kultur, krajów i języków.
Ogólnie rzecz biorąc, skituring / freeride dla dzieci można rozwiązać na 3 sposoby:
1/ dziecko podchodzi w zwykłych butach do góry na nartach backcountry, następnie do zjazdu ubiera buty narciarskie i narty, które wyniósł mu opiekun.
2/ do nart zjazdowych montujemy adapter StartUp + foki Hybrid MIX KIDS 95. Dziecko porusza się w butach zjazdowych bez ruchomej skorupy. Niezbyt wygodne rozwiązanie na długie wędrówki.
3/ Kupujesz narty HAGAN BOOST JR + wiązanie HAGAN GROM + buty HAGAN Pure JR + foki Hybrid MIX KIDS 95 jako najbardziej komfortowe i optymalne rozwiązanie.
HAGAN GROM - wiązanie dla dzieci
Wysokiej jakości, proste wiązanie, które spełnia wszystkie wymagania wiązania Tour all mountain: niezawodne z kilkoma poziomami ułatwiającymi podejście, wyposażone w tylny skistoper i uchwyt na harszle, wszystko przy wadze całkowitej 290 g / komplet na 1 nartę!
Standardowy rozstaw otworów przodu wiązań nie jest odpowiedni dla bardzo szerokich nart. Wiązanie jest jest rekomendowane do nart o szerokości 75 - 95 mm. Regulowany przesuw pięty w zakresie 50 mm.
Siła wypięcia: Z 1,5 - 5 DIN
Skistoper: 75 - 97 mm
ADAPTER Contour StartUp
ADAPTER Contour StartUp - najłatwiejszy sposób na zabranie dzieci na krótką wycieczkę na skitury lub freeride.
Oprócz własnych nart, butów i wiązań potrzebują tylko tego adaptera i fok.
Waga 1 szt: cca 450 g
Zakres ustawienia rozmiaru buta: od 245 - 305 mm.
Tour Classic - rekreacyjny skituring

Jeśli lubisz relaksujące wędrówki w niezbyt trudnym terenie i zjazdy po przygotowanych trasach to dział dla ciebie. Oferowane produkty nie są tak lekkie jak w przypadku nart biegowych czy backcountry jednak zapewniają o wiele większe bezpieczeństwo i wrażenia podczas zjazdów.
Wiązanie nie musi mieć dużych sił wypięcia, gdyż nie zakładamy tu mocnej i dynamicznej jazdy, ani jazdy z ciężkim plecakiem. W przypadku rekreacyjnego skituringu długie strome podejścia też nie są celem. Używanie harszli również nie jest priorytetem. Ważna jest łatwość obsługi i bezpieczeństwo.
Wiązania HAGAN PURE 10
Wysokiej jakości, proste wiązanie, które spełnia wszystkie wymagania wiązania Tour all mountain: niezawodne z kilkoma poziomami ułatwiającymi podejście, wyposażone w tylny skistoper i uchwyt na harszle, wszystko przy wadze całkowitej 280 g / komplet na 1 nartę!
Standardowy rozstaw otworów przodu wiązań nie jest odpowiedni dla bardzo szerokich nart. Wiązanie jest jest rekomendowane do nart o szerokości 75 - 95 mm. Regulowany przesuw pięty w zakresie 25 mm.
Siła wypięcia: Z 5 - 10 DIN
Skistoper: 75 - 120 mm
Wiązania HAGAN PURE 8
Wysokiej jakości, proste wiązanie, które spełnia wszystkie wymagania wiązania Tour all mountain: niezawodne z kilkoma poziomami ułatwiającymi podejście, wyposażone w tylny skistoper i uchwyt na harszle, wszystko przy wadze całkowitej 280 g / komplet na 1 nartę!
Standardowy rozstaw otworów przodu wiązań nie jest odpowiedni dla bardzo szerokich nart. Wiązanie jest jest rekomendowane do nart o szerokości 75 - 95 mm. Regulowany przesuw pięty w zakresie 25 mm.
Siła wypięcia: Z 3 - 8 DIN
Skistoper: 75 - 97 mm
AKCESORIA DO WIĄZAŃ
Uwaga! Istnieją dwa główne typy raków: raki do nart "harszle" i raki wspinaczkowe zakładane na buty.
Raki do nart, zwane "harszle"

Raki wspinaczkowe
Harszle do nart
W Polsce zazwyczaj używana jest nazwa „HARSZLE” na raki do nart skiturowych. Służą one do bezpieczniejszego poruszania się po twardych, zamarzniętych zboczach, oczywiście razem z fokami. Nie ma żadnych negatywnych skutków używania ich podczas stromej wspinaczki. Ale jeśli pójdziesz po płaskim, poślizg narty zostanie znacznie zmniejszony.
Uwaga - jeśli staniesz na twardym, czystym lodzie, harszle mogą się zdeformować. Dobrze jest to przewidzieć i zanim to nastąpi, zdjąć narty, założyć raki wspinaczkowe na buty a narty przypiąć do plecaka.
Zalecana szerokość harszli = szerokość narty pod wiązaniem + 5 do 10 mm.

Tu się je montuje
Uchwyt harszli
Bardzo lekkie wiązania nie posiadają własnego uchwytu dla harszle, ale w razie potrzeby można je dokupić i przymocować w przygotowanym miejscu za pomocą 2 śrub.
Hamulec - skistopper
Wiązanie z przednim lub tylnym skistoperem są wyposażone w oryginalny hamulec o określonej szerokości. Jeśli chcesz zamontować skistoper na innych nartach o różnych szerokościach, możesz dokupić inny rozmiar skistopera i wymienić je w wiązaniu.
Zalecana szerokośćm skistopera = szerokość narty pod wiązaniem + 5 do 10mm
Jeśli szerokość narty jest podobna jak skistopera, można pokusić się o nieznaczne wygięcie go na boki, aby nie doszło do zablokowania skistopera o nartę.

Przykład użycia
Płyty - podkładki
Płytka pomocnicza pod wiązania HAGAN/ATK umożliwia przesuwanie pozycji wiązania w zakresie 30 mm - dla różnych długości skorupy buta. Po użyciu podkładki rzeczywista pozycja wiązania jest podwyższona o 5 mm.
Jeśli powierzchnia Twojej narty pod piętą posiada wiele dziur po montażu wiązań, to kolejny montaż stopy za pomocą tej podkładki rozwiązuje wiele problemów. Podczas regulacji należy zachować odległość około 4,5 mm między piętą buta a początkiem wiązania aby skompensować zmianę rozmiaru podczas wchodzenia w zagłębienie i późniejszego ugięcia narty = skrócenie odległości między przednimi pinami piętką wiązania..
Leash - lonża
Jeśli nie posiadamy skistoperów, to zabezpieczeniem przed zgubieniem nart jest zastosowanie „paska bezpieczeństwa” – lonży. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne, w przypadku normalnego użytkowania lonża sprawdza się dobrze, ale w przypadku upadku i olbrzymich obciążeń z tym związanych kiedy narta zostaje pod śniegiem a narciarz dalej zsuwa się w dół lonża może się przerwać.
Lonżę przypinamy karabinkiem do buta co też może być jej słabą stroną. (zerwanie linki/otwarcie klamry itd) Dodatkowo szarpnięcie podczas upadku powoduje duże obciążenia dla kostki i kolan narciarza.
Górna część podkładki SPACER ma możliwość ograniczonego przesunięcia bocznego, dzięki czemu nie wpływa na wartość bocznej siły wypięcia w wiązaniach.

Podkładkę SPACER można zamontować w większości wiązań (ale wymagana jest wolna przestrzeń pod piętą) - jest wkręcany w nartę, a wysokość między nartą a górną powierzchnią podkładki SPACER / podeszwy buta można regulować.
ATK SPACER
Podkładka SPACER służy jako wsparcie pięty podczas przejazdów przez zagłębienia. Bez podkładki SPACER, pięta buta "wisi" tylko na 2 pinach wiązania, a pod podeszwą jest szczelina, dzięki czemu podczas przejazdu zagłębienia cały ciężar x przeciążenie przechodzi na 2 piny i na część pięty buta (miejsce wpięcia buta do wiązania). Może to spowodować uszkodzenie buta lub wiązania.
Kolejną zaletą podkładki SPACER jest dokładniejsza i bardziej kontrolowana jazda po łuku, kiedy przeniesienie sił między piętą buta a nartą jest rozłożone na większej szerokości narty około 68 mm. Bez podkładki SPACER siła działa tylko na 2 piny wiązania, które są oddalone od siebie o około 20 mm.


ATK SPACER - do wiązań Hagan i ATK
Podkładka SPACER służy jako wsparcie pięty podczas przejazdów przez zagłębienia. Bez podkładki SPACER, pięta buta "wisi" tylko na 2 pinach wiązania, a pod podeszwą jest szczelina, dzięki czemu podczas przejazdu zagłębienia cały ciężar x przeciążenie przechodzi na 2 piny i na część pięty buta (miejsce wpięcia buta do wiązania). Może to spowodować uszkodzenie buta lub wiązania.
Kolejną zaletą podkładki SPACER jest dokładniejsza i bardziej kontrolowana jazda po łuku, kiedy przeniesienie sił między piętą buta a nartą jest rozłożone na większej szerokości narty - podkładka ma szerokość około 68 mm. Bez podkładki SPACER siła działa tylko na 2 piny wiązania, które są oddalone od siebie o około 20 mm.
Podkładka SPACER jest przeznaczona do nowych wiązań Hagan CORE PRO i podobnych wiązań firmy ATK. Segmenty podkładki SPACER mają możliwość ruchu bocznego i można je regulować na wysokość.


TITANIUM "U" SPRING
W przypadku najlżejszych wiązań oryginalna sprężyna U została wykonana z tytanu ze względu na jej niską wagę. Tytan ma dobre właściwości elastyczne, ale nie jest odporny na ścieranie przez twardszy materiał zastosowany w bucie. Zużycie spowodowane jest częstym użytkowaniem - zdjęcie u dołu po prawej.
Ten problem został rozwiązany przez zamontowanie obrotowych stalowych pierścieni, które po prostu obracają się, i wpinanie buta ich nie niszczy. Wiązania Hagan ULTRA RACE model 20/21 są wyposażone w nowy rodzaj sprężyny U. W przypadku starszych wiązań tę innowacyjną sprężynę można kupić jako część zamienną.
Klika informacji praktycznych
1/ REGULACJA SIŁY WYPIĘCIA: Siła wypinająca wiązanie Z - odpowiada całkowitej masie użytkownika. Przykład Z 8 - jest przeznaczony dla całkowitej wagi narciarza 80 kg (masa ciała + waga sprzętu narciarskiego + waga plecaka).
2/ PRECYZYJNE USTAWIENIE SIŁY WYPIĘCIA:
a/ jeśli jeździsz często, szybko i energicznie i nie masz problemów zdrowotnych z kolanami, to możesz ustawić siłę zrywającą o 1-2 stopnie większą niż całkowita waga.
b/ jeśli jesteś przed lub po operacji kolana i jeździsz ostrożnie, lepiej ustawić siłę wyzwalającą o 1-2 stopnie niższą.
c/ pozostaw odległość ok. 4,0 mm między piętą buta a przednią powierzchnią piętki wiązania
d/ dla podejścia zablokuj przednią dźwignię w pozycji WALK, dla zjazdu w pozycji SKI.
3/ CZEGO NIE NALEŻY ZROBIĆ - (ewentualna reklamacja, zgłoszenie nie zostanie uwzględniona...), ALE ROBI SIĘ...
a/ jeśli jeźdisz na stromym i twardym ekstremalnym stoku, to można ustawić maksymalną siłę wypięcia - w przypadku upadku dobrze jest nie zgubić nart, tylko obrócić się, wsunąć narty pod siebie, wstać i zahamować ich krawędziami. Jeśli narty Ci się odepną, to nie ma co Cię zatrzymać. Oczywiście przednia dźwignia jest zablokowana wtedy w pozycji "WALK"
b/ Zabezpieczenie na WALK / SKI - osobiście, jeśli jeżdżę po twardym śniegu lub puchu, dźwignię zostawiam zabezpieczoną na WALK. W przypadku szybkiego, ciężkiego upadku na twardym śniegu przód wiązań w końcu się wypnie, ale zwykle dochodzi do trwałego odkształcenia ramion wiązania - w celu ich rozciągnięcia. (Duży impuls siły w krótkim czasie). W większości przypadków będzie wtedy wyczuwalny luz w przedniej części wiązania podczas podejść zakosów lub pokonywania trawersów. Kiedy narta będzie mieć tendencję do wypinania, wówczas konieczna jest wymiana przodu wiązania lub samych ramion. W przypadku upadku w puchu narty zwykle się nie wypną, ale zazwyczaj nie ma późniejszych problemów zdrowotnych.
Ewentualny problem pojawia się w przypadku głębokiego, mokrego śniegu, gdzie upadki są powolne, a każde skręcenie nogi jest bolesne i trwa długo. W takim wypadku zazwyczaj blokuję dźwignię w trybie SKI. (mniejszy impuls siły w dłuższym czasie), aby narty mogły się bez przeszkód wypiąć.
ZALECENIA TECHNICZNE:
- utrzymuj wiązania w czystości, wolne od zanieczyszczeń mechanicznych, szczególnie po wiosennych jazdach w błocie i błocie,
- sprawdzaj regularnie działanie mechaniczne wiązań, wizualnie sprawdzaj wiązania pod kątem pęknięć lub widocznych uszkodzeń, zrób to jeszcze w domu na kilka dni przed wędrówką, zwłaszcza przed wyjazdem w bardziej odległe miejsca,
- przed ważnymi wydarzeniami nakładam płynny wosk na przód wiązań, aby łatwiej było usunąć zamarznięty śnieg pod mechanizmem zamykającym. Zwłaszcza wiosną, kiedy mokry gęsty śnieg przeplata się z zamarzniętymi fragmentami w cieniu, może wystąpić „zatykanie” i następnie zamarzanie mechanizmu zamykania pod butem.